lørdag 18. januar 2014

Vintersportshelter

hva er det som gjør at jeg er så glad i å se vintersport på TV når mannen min synes det er kjempekjedelig? Jeg tenkte over det i dag og fant ut at det er for at jeg har sett på så mye at noen av løperene har blitt mer enn bare navn på en liste, de har blitt personer som jeg har sympati med og som jeg ønsker skal vinne.
Hva er så kriteriene for å bli en vintersportshelt i mine øyne? man må være en som fortjener å bli sett opp til på grunn av positive egenskaper. Det er ikke nok å vinne konkuranser. Jeg liker de som kommer tilbake etter en periode med motgang, de som ikke har gitt opp men kjempet tappert videre. Jeg liker også de som i intervjuer fremstår som sympatiske mennesker både når det har gått bra og når det ikke har gått så bra. De som kan glede seg over lagkameratenes fremgang.
I dagens NM på ski var vinnerene i både dame og herreklassen på min liste. Blandt damene var det Kristin Størmer Steira som er i begge kategorier egentlig. Hun er alltid hyggelig i intervjuer og hun har evnene til å glede seg over lagveninnenes seire selv når hun selv ikke har lyktes helt. I tilegg har hun hatt tunge perioder og denne sesongen har hun strevet litt med å finne formen, men i dag var hun strålende.
I herreklassen vant Martin Jonsrud Sundby. Han som i noen år har blitt stadig bedre og bedre litt i skyggen av Petter Northug, og som denne sesongen har trådt frem som en komplett skikonge. Å dele æren for seieren i Tour de Ski med sine støttespillere på hjemmebane gir også pluss i boken.
Når Dessuten Thora Berger, årets forbilde på idrettsgalaen reiser seg på sluttten av skiskytterjentenenes jaktstart og fosser inn til tredjeplass og Henrik L'Abe Lund som har blitt vraket fra OL laget går hen å tar en tredjeplass på Skiskyterherrenes løp da har det vært en god dag. Eneste skåret i gleden var at han skjøv min kanskje største favoritt Ole Einar Bjørndalen ut av pallen.
Det er herlig med vintersport, og om noen uker er det OL. Det er bre å glede seg!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar