torsdag 6. desember 2012

Julemarked

I dag var et julemarked på barnas skole. jeg husker med gru første gangen vi skulle være med på det. jeg skulle ha med hjemmelaget riskrem og hjemmebakte julekaker. I min optimisme bestemte jeg meg for berlinerkranser. De skulle legges i glass med stoff på toppen. Det skulle jeg rekke samtidig som jeg skulle lage riskrem. Det ble ikke en hyggelig dag. berlinerkranser tar VELDIG lang tid å bake. Ettersom tiden ble knappere skulle jeg gjøre noe annet samtidig som jeg pisket kremen og vips var den blitt smør. mannen måtte ut etter mer fløte til ny krem. Når alt endelig var blandet i bollen veltet den og en god del av riskremen havnet på mitt kjøkkengulv.Jeg kan le av det nå når jeg forteller om det, men den gangen gråt jeg da vi endelig kunne stable oss inn i bilen.
I dag gikk det mye bedre. Dette er mitt fjerde julemarked. Jeg har lært å lage riskrem.At jeg kokte litt for mye grøt gjør ikke noe. Den kan vi spise i morgen. Jeg har også lært at jeg ikke skal bake samme dagen som julemarkedet skal være. Jeg baker ikke berlinerkranser, men noe enklere som for eksempel serinakaker. Det koste vi oss med å bake i går kveld. Jeg rullet og 6 åringen trykket med gaffel.
I dag var det bare å pakke dem i celofan og knyte på en sløyfe.
 Grøten kokte jeg tidlig i dag morges og satte til å kjølne ute. Så var det ikke noe annet jeg skulle passe på mens kremen ble pisket. Jeg kom meg avgårde uten å ha skreket til noen, mistet noe i gulvet eller hatt lyst til å gråte. jeg gledet meg faktisk til å skulle spise god vegetarmat, la barna bruke småpenger på lykkehjul og andre små ting., og snakke med kjentfolk. Da jeg gikk inn  på skolen følte jeg at nå er dette en trygg arena der jeg føler tilhørighet.
Det ble akkurat så hyggelig som jeg hadde håpet. Maten var god, jeg fikk snakket med hyggelige mennesker, barna vant småting på lykkehjulet. Noen ble ansiktsmalt. De store koste seg sammen med vennene sine.
Som prikken over i-en vant den ene sønnen min en stor fruktkurv. Nå har vi frukt hele uken.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar