torsdag 23. mai 2013

"Hvem tror du at du er?"

Noen av dere fulgte kanskje programserien "Hvem tror du at du er?" på TV der kjente mennesker fikk hjelp med å finne røttene sine. Selv har jeg drevet med slektsgranskning til å fra siden jeg var tenåring. I det siste har jeg prøvd å nøste opp noen detaljer på en gren av mitt familietre, nærmere bestemt en av mine tippoldemødres foreldre og søsken.
Ved hjelp av siden familysearch.org har jeg bladd gjennom svenske kirkebøker på jakt etter hennes søsken. På denne siden er nemlig de svenske bøkene gratis å lese i motsetning til hos det svenske arkivverket.
Jeg klarte ikke å finne min tipp oldemor Maria Katrina Jansdotter og to av hennes søstre i kirkeboken. Jeg begynte å lete i kirkebøkene der besteforeldrene hadde bodd, men uten hell. Til slutt bestemte jeg meg for å prøve husforhørslengder. det er noe jeg aldri har sett på før, men en gang må jo være den første. Jeg så navnet på gården de bodde på i kirkeboken der en av hennes søsken var døpt og fant denne gården i en husforhørslengde. der var plutselig hele familien og forklaringen på hvorfor jeg ikke hadde funnet de tre søstrene. Bak navnene deres stod det hvor de var født og det viste seg at familien i en periode på syv år hadde bodd i et annet sogn. da var det bare å slå opp i den kirkeboken og der var de alle tre. Jeg ble så helt utrolig glad!
Det e virkelig fantastisk at jeg kan sitte hjemme hos meg selv og lese gamle kirkebøker og finne slektninger fordi noen har lagt ned en masse arbeid på å gjøre dem tilgjengelige digitalt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar