tirsdag 1. januar 2013

Nytt år, nye mulighet!

Det er noe spennende positivt og optimistisk over starten et nytt år. Det inneholder en uendelighet av uoppdagede muligheter. Muligheter som venter på å bli realisert. Jeg vet at mange mennesker har et anstrengt forhold til nyttårsforsetter, men jeg elsker dem. Selvfølgelig har jeg ikke klart å gjennomføre alle ting jeg har satt meg fore opp gjennom årene, men likevel tror jeg St jeg har fått til mer enn om jeg ikke hadde prøvd.
Denne bloggen for eksempel var et nyttårsforsetter i fjor for å hjelpe meg å fokusere på det positive i lovet. Har jeg lykkes? Det kommer an på hvordan man ser det. Jeg har ikke lykkes med å skrive hver dag og en streng dommer ville kanskje konkludere med at jeg misslykktes. På den annen side har jeg skrevet mange dager og jeg har hatt øynene åpne for å legge merke til gleder, hvilket var intensjonen. I hektiske perioder r jeg ikke har rukket å skrive så mye har jeg likevel spart på gledens som små skatter i hjertet. Jeg velger derfor å se på det som et vellykket prosjekt.
Jeg tror dette er nøkkelen for ikke å bli frustrert over mål og forsetter. Selv om vi setter mål om å gjøre noe hver dag, et bestemt antall ganger i uken eller hver måned må vi ikke se på det som en fiasko og hi opp første gangen vi ikke får det til en dag. Da må vi bare prøve på nytt igjen neste dag, og til slutt vil vi antagelig se at vi har fått det til flere dager enn vi ikke har fått det til, og helt sikkert fler ganger om vi ikke hadde gjort oss selv bevisste  på det gjennom å lage et forsett.
En annen nøkkel er å ikke prøve å etablere for mange nye vaner av gangen. Begynn med to eller tre ting og når de har blitt veletablerte vaner kan du fylle  på med nye. Selv har jeg tenkt å skrive ned en lang liste over ting jeg har lyst til å gjøre og ting jeg vil forbedre. Så skal jeg planlegge når jeg skal gjøre dem. Kanskje henger noen sammen og passer å jobbe med parallelt eller etter hverandre.
Uansett skal jeg glede meg over prosessen, og jeg skal gjøre mitt for at 2013 skal bli et godt år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar