tirsdag 5. februar 2013

besøk mandag morgen

Som jeg skrev om for noen uker siden da jeg hadde besøk av feieren er jeg ikke så glad i å få besøk på mandag morgen, og hvertfall ikke hvis det er uventet. Denne mandagen visste jeg at det skulle komme noen å måle radon i leiligheten klokken ni mandag morgen. Da kunne jeg ta mine forholdsregler. for det første holdt jeg husholdningsrutinene i gang gjennom helgen. For det andre gjorde jeg unna den vanlige mandagsrengjøringen tidligere enn vanlig på mandag morgen, godt hjulpet av mannen min som var hjemme. Så når det ringte på døren var huset forholdsvis presentabelt. Så viste det seg at de bare skulle inn i gangen i fem minutter og feste en måler på veggen. men jeg var glad like vel for at jeg hadde et ryddig hus jeg kunne glede meg over hele dagen. (Eller til barna kom hjem og fylte gangen med jakker sko og sekker)
Denne erfaringen, altså kontrasten mellom de to mandagsbesøkene fikk meg til å tenke på et skriftsted:..."Hvis dere er beredt, skal dere ikke frykte"(L& P, 38:30)
Å være forberedt kan være en stor hjelp for å minske stress og øke følelsen av fred.
Det å ha litt mat og vann i huset i tilfelle noe skulle inntreffe som et langvarig strømbrudd (Da får du ikke handlet i butikken) eller sykdom som hindrer oss å komme ut av huset på dagesvis. Bi mistet strømmen en liten stund i forrige uke og det minnet meg på å kjøpe inn litt vedbriketter slik at vi kan bruke vedovnen til å holde varmen og varme opp mat og vann selv om strømmen skulle bli borte.
dessuten får det meg til å føle meg så velorganisert når jeg har storhandlet og stabler ting pent inn i skapene. Det er også en hverdagsglede.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar