tirsdag 21. mai 2013

En liten smak av sommer

Hvis noen hadde fortalt meg for en uke siden at jeg i helgen skulle være på stranden og angre på at jeg ikke hadde med badetøy så hadde jeg ikke trodd det, men det opplevde jeg faktisk på lørdag. For en fantastisk 17. mai og pinsehelg vi har hatt!
Allerede på 17 mai morgen var det merkbart varmere luft selv om det ikke akkurat var strålende sol.
PÅ lørdag og søndag var det helt fantastisk sommervær. Hvem vet om ikke dette blir årets to varmeste dager. Vi passet i alle fall på å nyte dem. PÅ lørdag sendte vi først ungdommene våre av sted på en tur til Trondheim sammen med andre ungdommer fra menigheten.
Etter å ha tatt en kjapp opprydning av huset og spist frokost kjørte vi til Tjøme for å være sammen med utvidet familie.Allerede på veien kunne jeg glede meg over tepper av hvitveis langs veien. Jeg elsker tepper av hvitveis!
 Vi jobbet litt i hagen, ungene lekte solen skinte og fuglene sang. Det var akkurat en slik dag vi har lengtet så lenge etter.
Vi tok en tur på Mostranda om ettermiddagen. En av guttene var fast bestemt på å bade. Ja, bare vent til du kjenner hvor kalt det er, sa vi og hadde ikke tro på at det skulle bli noe videre bading. Vel fremme ville vi alle dyppe tærne litt, og vannet var forbausende deilig. Den ene etter den andre av småbarna badet i undertøyet.Noen badet mer grundig enn andre. det ble svømming både over og under vann. Vi voksne kunne ikke godt bade i bare undertøyet i all offentlighet, så da måtte vi stå og angre på at vi ikke hadde med badetøy.Men det var deilig å vasse og å kjenne varm sand mellom bare tær.
Middagen var hamburgere grillet i hagen og kvelden var sommervarm og herlig!
Søndag er kirkedag i vår familie, men etter kirken tok vi med de små på en strand i nærheten for å avkjøle dem litt. Der var vannet betydelig kaldere, men barna fant en dam som tidevannet hadde latt bli igjen og der lekte de lenge mens mannen min og jeg stod og betraktet dem og sa til hverandre at slike stunder når de leker sammen uten å krangle er jommen verdifulle.
I varmen har trær, busker og blomster eksplodert og verden har atter blitt lysende grønn. "Håpet er lysegrønt" heter det, og på denne tiden av året er det et utsagn jeg fullt ut skriver under på.
 Da vi våknet til lyden av regn mandag morgen var jeg glad for at jeg følte vi hadde tatt godt vare på vår lille smak av sommer.

















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar