søndag 29. juni 2014

En ganske vanlig sønadag

Jeg liker søndager. Det er en dag der jeg tar pause fra en del av de vanlige oppgavene. Det betyr ikke at det er en fridag i tradisjonell forstand. En gjennomsnittlig søndag drar vi hjemmefra til kirken  10.15 slik at mannen min som er forstander i menigheten vår akkurat nå kan være der i god tid. Før det skal alle ha stått opp, spist og kledd på seg. Noen klarer jo dette helt på egenhånd mens andre trenger litt assistanse. I dag måtte vi kjøre i to omganger fordi vi hadde en overnattingsgjest og vi har ingen ekstra plasser i bilen.
I kirken har vi et møteprogram som varer i tre timer. Det er ulike klasser oppdelt i ulike aldersgrupper. For tiden er jeg medansvarlig for barna fra 11-12.40. etter det er det hovedmøtet, som vi kaller nadverdsmøte, fra 12.50 -14.00. I dag var det min oppgave å synge med barna og øve på de to sangene de skulle synge på nadverdsmøtet. Jeg gledet meg over den oppgaven i dag, og resultatet ble riktig bra!
Selve nattverden er søndagens høydepunkt for meg. Det gir meg en anledning til å tenke over hva Jesus Kristus har gjort for meg og jeg føler at jeg får en ny sjanse med blanke ark. Det gir meg et ønske om å gjøre det litt bedre neste uke. Det er en høytidsstund. Å holde barna i noenlunde ro slik at de ikke forstyrrer alle som sitter i nærheten er av og til utfordrende, men i dag var det slett ikke så verst. Jeg fikk med meg det meste av et som ble sagt.
Etter møtene er det vanligvis noen som trenger å snakke med mannen min så da må vi gjerne vente en stund. Vanligvis er vi hjemme mellom 15 og 15.30, men noen ganger senere. Jeg synes ikke det er så ille for det finnes mange å snakke med, men barna blir ofte litt utålmodige fordi de er sultne. I dag ventet vi kortere enn vanlig fordi en vennefamilie som jeg setter stor pris på inviterte seg hjem til oss og mannen i familien ventet på min mann slik at jeg kunne dra hjem med barna. Slik kom vi mammaer i gang med matlagingen hadde fått i alle litt mat før fedrene kom hjem. Det er hyggelig å ha middagsgjester, særlig slike som har med seg mat. så lekte barna og de voksne pratet til det nærmet seg leggetid. Ellers på søndager, hvis vi ikke har besøk får jeg kanskje tid til litt slektsforskning, lesing eller scrapbooking ettersom jeg bare gjør det aller nødvendigste av husarbeid. jeg liker å ha en dag som er anderledes enn de andre, fylt med andre oppgaver. Noen vil jo synes det er galskap å tilbringe så mye tid i kirken på en fridag, men jeg liker det. Jeg liker å møte mennesker jeg er glad i , føle at jeg bidrar og er en del av et fellesskap.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar