onsdag 7. november 2012

Ny kunskap

Som jeg sikkert har skrevet før så er jeg glad i ord. Jeg er også glad i å lære om bakgrunnen for ulike ord, hvor de kommer fra. I dag lærte jeg noe nytt om ordet trofasthet som ofte brukes i hellig skrift. I det gamle testamentet som er skrevet på hebraisk er roten til ordene tro, trofast og trofasthet "aman" som betyr fast og pålitelig. Det er beslektet med andre ord som har samme rot på hebraisk, som sikkerhet og garanti.Dette lærte jeg fra boken "Following christ " av Stephene E. Robinson som jeg leser for tiden.

Å være trofast, enten det er i religiøse eller i andre sammenhenger som for eksempel i ekteskap betyr altså at vi er pålitelige og holder de løftene vi har gitt enten det er til Gud eller mennesker. At ordet tro har samme rot gir også dette ordet en dypere mening. "Enig og tro til Dovre faller" sa Eidsvoldmennene.

En annen ting som gledet og rørte meg i dag var sangen Going home som jeg hørte på i bilen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar