søndag 17. februar 2013

Prep kurs

Som dere som har fulgt denne bloggen vet så har mannen min jobbet en lengre tid utenlands. På grunn av det fikk vi tilbud om et forebyggende samlivskurs betalt av hans arbeidsgiver. Det syntes vi var en fin anledning til å komme oss bort sammen bare vi to, og ikke minst en måte å få råd til å bo på et fint hotell. Når man er en stor barnefamilie er ikke hotellferie et alternativ, så sist jeg bodde på hotell var da vi giftet oss for mer enn sytten år siden.
Kurset var i regi av Modum bad og kalles PREP kurs. Det ble holdt på quality spa & resort Son og det føltes veldig luksuriøst. Bare det å få måltidene ferdig servert uten å måtte dekke av bordet en gang var jo en uvant luksus. Jeg må si at jeg virkelig koste meg med hotell oppholdet. I tillegg var det et bra kursopplegg med en blanding av forelesninger og tid til samtaler som par om de temaene eller teknikkene vi hadde blitt undervist i.
PREP er en amerikansk kursmodell som er blitt tatt til Norge og tilpasset norske forhold av familiesenteret på Modum bad.PREP står for Prevention and Relationship Enhansment Program.Den er basert på forskning omkring hva som kjennetegner gode parforhold. Hovedfokuset av kurset er på komunikasjon og vi fikk lære oss en spesiell tale og lytteteknikk til å bruke til viktige samtaler der man vil forsikre seg om at partneren har forstått hva man sier og en modell for problemløsning.
Vi snakket også om viktige temaer som forskjellen på forelskelse og kjærlighet. I kursheftet stod det en mmetafor rundt dette som jeg likte. Forholdet mellom forelskelse og kjærlighet kan sammenlignes med forholdet mellom blomst og frukt. Frukten kommer fra blomsten men den er ikke blomsten. Det ble presisert at kjærlighet er dypere og større enn forelskelse og at det i stor grad er en viljeshandling.
I vårt samfunn der forelskelsen dyrkes i så stor grad synes jeg dette var en veldig god presisering.
Vi snakket om viktigheten av å bygge opp et godt vennskap og å gjøre morsomme ting sammen. Vi snakket om sensualitet og seksualitet som også er en viktig ingrediens i et godt parforhold. Vi snakket om tilgivelse, om hva det egentlig betyr. Det betyr ikke å glemme, eller å frata den som har gjort noe mot deg ansvaret for det som har skjedd, men det innebærer å "slette gjelden" og å ikke bære nag. Det er noe man gjør både for seg selv og for den ande.
Så snakket vi om grunverdier og livssyn, hva som var de viktigste byggestenene i vårt forhold. Her ble metaforen om glasskrukken med stener brukt. Jeg har hørt den flere ganger før i ulike sammenhenger og synes den er veldig bra. det er en mann som har en krukke som skal fylles med stener. Først legger han i seks store stener og spør om det er fult. Det er det jo ikke for det er tomrom mellom stenene. Så fyller han på mindre stener og spør om det er fult,men det er det ikke for han kan få plass til litt sand mellom stenene. Fortsatt er det ikke helt fult for det er plass til litt vann også. Men hva er poenget med denne metaforen? jo hvis han hadde lagt sanden vannet og de små stenene i krukken først hadde det bare blitt plass til to store stener. det er derfor viktig å tenke gjennom hva som er de viktigste tingene både i sitt eget liv og i parforholdet og passe på at de får plass først så får alle andre mindre viktige ting komme etterpå. Kursholderen mente at vi ikke har en tidsklemme vi har en verdiklemme. vi har jo ikke fått ferre timer enn mennesker hadde før, vi har bare fått mange fler valgmuligheter i forhold til hva vi skal fylle tiden med.
Han fortalte også en mann som hadde vært på kurs om "time management" og hørt denne metaforen. Da han kom hjem til kona si sa han" du er en av mine store stener" hvorpå hun svarte "jeg vet det, men er jeg i krukken?" Det var litt tankevekkende synes jeg.
Til slutt snakket vi om hengivenhet og forpliktelse, nok et viktig tema som jeg liker, og kanskje et undervurdert tema i vårt samfunn, i alle fall i forhold til parrelasjoner. Mange går inn i et forhold med innstillingen " vi får se hvor lenge det holder" i stedet for å bestemme seg for at det skal holde.
Jeg vil på det varmeste anbefale dette kurset for alle par, for vi har alle forbedringspotensiale på et eller annet område, og dette er ikke et kurs der man må utlevere sitt eget privatliv til noen. Alle samtaler fåregår mellom deg og din partner. Jeg opplevde kurset som praktisk, konkret og løsningsorientert.
Har man ikke anledning til å gå på kurs finnes det en bok som i norsk versjon heter " samlivsboken" Jeg kunne ikke finne den i sortimentet på noen nettbokhandel akkurat nå, men kanskje er den tilgjengelig på biblioteket. På engelsk heter den "figting for your marriage" og den var i alle fall tilgjengelig på Amazone da jeg sjekket.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar