søndag 28. oktober 2012

"Jul i toner" øvelse

I går hadde jeg en hektisk men også veldig hyggelig dag med øvelse til konserten Jul i toner som skal gå av stabelen i Drammen 2. desember og på Romerike 8. desember. Jeg skal være med i orkesteret og spille obo.  Det er virkelig moro å få lov til å spille sammen med andre positive og hyggelige mennesker. Det er når jeg spiller med andre at jeg blir minnet på hvor mye glede jeg har hatt av musikken gjennom livet. Mange ulike orkestre og grupper som jeg har hatt gleden av å være med i. Et samspill jeg setter ekstra stoe pris på nå i ettertid er det jeg hadde sammen med min farfar, min kusine og en bratsjist som het Andreas p åkammermusikk kurs på lillehammer to somre på begynnelsen av 90 tallet. bare drøyt en måned etter det siste kurset gikk han litt uventet bort, og jeg er så glad for at vi hadde fått ha den opplevelsen sammen.

Det blir mye fin musikk.  Niel Baker, en britisk musiker bosatt i Göteborg som også komponerer og arrangsjerer musikk   har laget et nydelig arrangsjemang på "Glade jul" og skrevet en riktig fin julesang med tekst av Gunnel Hedberg som skal urfremføres på konserten i Drammen.For alle som har lyst til å oppleve denne konserten er det bare å trykke på linken i dette innlegget. Da kommer dere til Jul i toners hjemmeside og kan bestille biletter fra og med 1. november. Det er lurt å være tidlig ute for billettene ble revet bort på et par dager i fjor.

Koret skal også synge Alnæs julemotet, Et nydelig lite stykke musikk som gir meg klump i halsen. det gir meg også minner om den gangen i min barndom da jeg sang i Åsiden pikekor for der sang vi den, og når jeg hørte den igjen kunne jeg fortsatt det meste av teksten.
For å vise hvor liten verden er kan jeg fortelle at en av dirigentene vi hadde i det koret, Ragna Fagerlund, møtte jeg igjen i foajeen på musikkhøyskolen i stockholm der hun studerte dirigering mens jeg gikk musikerlinjen, og jeg hjalp til med å spille litt i et amatørorkester hun ledet der.

Her kommer en versjon jeg fant på YouTube av denne vakre moteten




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar