onsdag 2. januar 2013

Å være prinsesse

Jeg har en liten jente som er i prinsessealderen. Hun elsker kjoler, glitter og rosa. Heldigvis pleier dette å være et forbigående fenomen og jeg bekymrer meg ikke over det. Jeg synes egentlig hun er ganske fortryllende når hun danser rundt i rosa balettdrakt eller tingelingkjole.
I dag hadde jeg tid til å sitte litt ned sammen med noen av barna og se en film som tilfeldigvis gikk på Disney channel. Vanligvis synes jeg at det sendes utrolig mye dumt på den kanalen,men denne filmen likte jeg budskapet i . På engelsk heter den prinsesse protection program. Den handler om en prinsesse spilt av Demi Levato som må reddes og plaseres inkognito i en amerikansk highschool der hun blir kjent med den ganske vanlige jenta Carter(spilt av Celina Gomez) Det er slutten av skoleåret, det skal være ball og kåring av prinsesser og balldronning. Den ekte prinsessen lære sin venninne om hva det egentlig innebærer å være prinsesse. Det handler ikke bare om kjoler klær og sko, det handler om å ta ansvar og å hjelpe andre.
Så nå når min lille treåring vil leke prinsesse kan jeg minne henne på at det viktigste er ikke å være prinsesse på utsiden, det er å være prinsesse på innsiden. Jeg blir glad hver gang det sendes noe som gir barn og ungdommer et positivt budskap som en motvekt til alt fokus på å være en av de kule og populære.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar