tirsdag 4. mars 2014

Prøv igjen

I dag fikk jeg mulighet til å gå på sirkus med to av barna fordi vi fikk en rabattkupong av noen vi kjenner slik at det ble omtrent halv pris. Jeg tok med guttene på 7 og 10 for jeg tenkte at de var i den mest passende alderen.
Da vi kom til sirkusområdet før forestillingen stod det noen dyreaktivister der og protesterte mot dyr på sirkus. Jeg hadde faktisk ikke tenkt over den saken ettersom sirkus ikke vanligvis er noe jeg går på ettersom det er så forferdelig dyrt, men jeg bestemte meg for å følge med på dyrene som skulle opptre.
 Det var tre ulike slags dyr. Det var en gruppe kameler og dromedarer. De var ikke spesielt underholdende og det så ut som de hadde det ganske kjedelig. Det var også to elefanter. De så heller ikke ut som de koste seg så veldig. Så var det to ulike nummer med hunder. det var en hund alene med eieren sin som den tydelig var veldig glad i og de hadde god kontakt med hverandre, men å gå på forlabbene så litt ubehagelig ut. Så var det en gruppe med syv hunder av ulike slag sammen med sine to eiere, og de så ut som de hadde det veldig morsomt. De var ivrige og så glade ut og det gjorde menneskene også. Det var mye ros og godbiter.
Min konklusjon er at noen dyr har det bra på sirkus og noen har det kanskje ikke så bra. På den annen side er det veldig mange dyr i vårt samfunn som ikke har det så bra.Jeg spiser både vanlig kylling og oppdrettslaks og de har det helt sikkert verre enn både elefantene og kamelene.
Jeg prøver å ikke ha kjøttmiddag hver dag. Minst to dager er fisk og så prøver jeg å få til to som er vegetariske. Jeg har tenkt lenge på at vi bør kjøpe økologisk kjøtt av hensyn til dyrevelferden, men jeg har liksom ikke kommet så langt ennå.

Nå over til dagens glede, for det var en glede å være på sirkus også.  det er en egen magisk stemning med musikken og lysene. Det er imponerende å se hva mennesker kan få til når de øver lenge og iherdig nok. En ting er å trikse med forball, en helt annen ting å gjøre det mens du sjonglerer med fire andre forballer. Noen av artistene oppviste en imponerende kropskontroll og ikke så rent lite mot. dessuten må det jo være en enorm tillit mellom aktørene som opptrer sammen og er avhengige v hverandre. Det mest spesielle øyeblikket var da en av artistene mislyktes litt. Hun skulle gå fra skuldrene til hodet på sin makker mens hun sjonglerte med tre kjegler. Hun mistet balansen og falt ned, men hennes makker bad orkesteret spille opp på nytt, og på andre forsøket fikk hun det til. Mens dette pågikk sa sønnen min på 10:"det er lov å feile på sirkus. Man kan prøve om igjen." det var en fin lærdom å ta med seg synes jeg. Det er alltid noe å lære. Det gleder jeg meg over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar