fredag 3. februar 2012

Fredags mys

Jeg bodde elleve år i sverige i ungdomstiden, og noen svenske ord liker jeg ekstra godt. Mysigt er et av mine absolutte favoritt ord. For dem som ikke vet hva det betyr så betyr det å koselig og jeg synes nesten det er onomatopoetisk. Du kan liksom høre på selve ordet at det er varmt, mykt og godt.
Kims har en reklame som handler om fredagskos. PÅ svensk synger de i steden fredags mys, og jeg bare liker det ordet bedre.
I dag er det altså "slut på veckan och dax för fredags myyyys" Vi har sluttet med lørdagsgodt og gir barna godteri og kos på fredager istedet fordi vi kan sove lenger på lørdag morgen enn på søndag morgen. Da skal vi jo opp og gå i kirken.
I dag hadde jeg laget en taco variant der jeg legger nachos chips i bunnen, strør på kjøtttdeig og ost og gratinerer det i ovnen. Jeg hadde også på finhakket chili for å få det litt sterkt og for om mulig å ta knekken på noen forkjølelses bakterier.(jeg lot en del være uten chili til de yngste) Så serverte jeg grønnsaker ved siden av. Dette er en populær variant her hos oss i alle fall. Den er lettvint, og det blir litt færre skåler på bordet.
Nå har vi lagt de minste. De eldste er på besøk hos venner, og min mann og jeg kan nå sette oss ned i fred og ro for å se p å"The voice" det blir herlig fredags mys.


2 kommentarer:

  1. Att mysa är härligt, med eller otan mat, men alltid med tända ljus! Taco`´n ser herlig ut, god ide´!

    SvarSlett