torsdag 9. februar 2012

Et godt møte

Jeg har et barn med ADHD og før jeg forteller om dagens gledelige møte vil jeg komme med en oppfordring til alle foreldre som lurer på om det er noe i veien med sitt barn : få en henvisning til en utredning!
 Dette kan du få gjennom skolen, skolehelsetjenesten, fastlegen eller gjennom å ta direkte kontakt med PPT eller BUP i den kommunen der du bor så kan de fortelle dere hva dere må gjøre.
Det skrives av og til i media at alt for mange får diagnose alt for lettvint, men jeg opplevde utredningen vi var i gjennom som grundig og seriøs. Det kan høres rart ut, men jeg opplevde diagnosen som en lettelse. Det var ikke bare jeg som var en dårlig mor men det var en grunn til at ting var som de var.
Med en diagnose følger det dessuten rettigheter til hjelp som ditt barn har behov for. Noen diagnoser kan medisineres og ha hjelp av det. I vårt tilfelle viste det seg å ikke være hensiktsmessig, men jeg har sett andre tilfeller der barn har blitt hjulpet til et bedre liv.

Så over til dagen i dag:
PPT er en etat jeg til tider har vært frustrert over fordi ting tar så uendelig lang tid i systemet, men i dag hadde jeg et godt møte.
Det var skolen som hadde tatt initiativ til møtet for å snakke om den nåværende situasjonen, noen konkrete utfordringer og mulige veier videre. Som mor er det veldig godt å sitte på et møte der man opplever at alle som deltar oppriktig ønsker det beste for ditt barn. Jeg fikk bekreftelse på at den skolen jeg har valgt til mine barn er et godt valg. Jeg har full tillit til at de som arbeider med mitt barn gjør alt de kan for å hjelpe vedkommende. Jeg opplevde også en saksbehandler som ikke bare var opphengt i regler og paragrafer, men som brydde seg om det beste for det enkelte barn. Det er også godt å oppleve en fagperson som har erfaring med lignende problemstillinger fra før og som kan si at dette er vanlig i forhold til diagnosen.
Vi kom frem til noen konkrete tiltak fremover og jeg er spent på utfallet av dem. Det er en glede å vite at vi som foreldre ikke er alene i kampen for å få vårt barn til å nå sitt fulle potensiale.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar