søndag 9. september 2012

Hva får plass?

I dag leste jeg et av mine favorittkapitler i Mormons bok nemlig Andre Nephis bok kapittel fire. I dette kapitlet får vi et innblikk i noen av Nephis innerste tanker. Et vers som slo meg spesielt i dag var vers 28:

 Våkn opp, min sjel! Synk ikke lenger sammen i synd. Fryd deg, mitt hjerte, og gi ikke lenger plass for min sjels afiende.

Hva gir jeg plass i mitt hjerte? hvordan unngår man at vår sjels fiende får plass? jeg tenker at hvis noe ikke skal få plass så må hjertet allerede være fylt av noe annet. jeg tror den beste motgiften, det beste vi kan fylle hjertet vårt med er Guds kjærlighet. Denne kjærligheten som er tålmodig, mild og som tåler alt og utholder alt. Jeg vil prøve å fylle hjertet med ting som er gode, vakre og sanne, ting som får meg til å ønske å gjøre godt mot andre.
En annen ting jeg ønsker å bli mer bevisst på er hva jeg fyller tiden min med, hva som får plass i min hverdag.Da nephi skulle skrive p sine små metallplater hadde han begrenset med plass. han måtte prioritere.I Nephis første bok kapittel seks kan vi lese litt om hvordan han gjorde sitt utvalg:

 5 Derfor skriver jeg ikke det som er til abehag for verden, men det som er velbehagelig for Gud og for dem som ikke er av verden.
  6 Derfor skal jeg gi min ætt befaling om ikke å fylle disse platene med noe som er uten verdi for menneskenes barn.

Jeg ønsker å bli litt mer bevisst på disse tingene. Jeg snakket litt med mannen min om dette i dag. Han sa at alle tingene som vi tror vi må være med på kan spise opp tiden vår og da blir det ikke plass til de viktige tingene. Da velger vi kanskje å ha en mindre familie slik at vi kan tilby alle barna balett og fotballtrening fordi det er det vi tror de trenger. Det er ikke noe galt med hverken balett eller fotballtrening i seg, men hvis det gjør at vi velger bort noe av størrre evig verdi kan det være galt. Vi sier nei til en frivillig oppgave, vi har ikke tid til å hjelpe en venn, vi glemmer å lese skriften og be med familien vår.
 Jeg har jo bare 24 fire timer hvert døgn, det er jo likt for oss alle, og jeg har så mange gjøremål som skal få plass i de timene. Noen er MÅ ting og noen er VIL ting. Det gjelder å finne en god balanse mellom disse to, men av og til sniker det seg inn ting som bare er tomt tidsfordriv. Tidstyver kaller noen det. Må jeg lese gjennom hele avisen hver dag? Må jeg lese alle oppdateringer på Facebook? Må jeg se på TV? 
Jeg skal bli flinkere til å være bevisst på hva jeg lar få plass både i livet og i hjertet mitt!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar