torsdag 19. april 2012

Duftfiol

I dag skulle jeg ønske jeg hadde et "duftkamera" så jeg kunne fange duft og bevare den. Da jeg var ute på en liten tur med hunden og noen barn gikk jeg forbi den samme grøftekanten der jeg fant hestehov for en tid tilbake, og der lyste det noe lilla nede  igresset. Da jeg så nærmere etter så jeg at det var fioler og da jeg luktet på en ble jeg så glad over å oppdage at det var duftfioler. Det er en av de nydligste dufter jeg vet om, og jeg har tidligere bare sett dem vokse i hager, men her var de altså i grøftekanten så jeg kunne plukke med meg noen hjem og lukte på hele dagen!
Hvis du noen gang har vært i Sverige og kjøpt en pastilleske som heter viol, så lukter det slik som de smaker. hvis jeg får en egen hage noen gang skal jeg jommen plante noen! De er vakre, kommer tidlig på året og lukter godt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar