torsdag 26. april 2012

Heklet jentelue

da jeg gikk i 9. klasse på skolen fikk vi velge om vi ville ha tresløyd eller tekstilsløyd. Jeg var eneste jente som valgte tresløyd. Jeg synes ikke håndarbeide var noe særlig akkurat da, men etter hvert har jeg blitt mer og mer glad i det. Tidlig i tyveårene lærte jeg meg å hekle og det har jeg hatt mye glede av. Jeg liker spesielt godt å lage små ting som ikke tar alt for lang tid og som er lette å ha med seg rundt omkring. Blondekanter og blomster til å pynte forskjellige ting med er jeg spesielt glad i.
I går kveld ble jeg ferdig med et lite prosjekt, nemlig en heklet lue til minstejenta. Den er heklet i et bomullsgarn med bittelitt ull som heter Bjørk i en babyrosa farge. Hun var veldig klar på at hun ville ha blomst på lua, så det har hun fått.
Oppskriften ble et eksperiment etter litt kyndig veiledning av en veldig koselig dame i garnbutikken. Hun forklarte hvordan jeg skulle begynne, og så prøvde jeg meg litt frem. Hun som skal ha den ble i alle fall veldig fornød.

Hvis noen vil hekle en likedan så får du fremgangsmåten her:
1.Hekle 4 lm og fest dem til en ring med en kjm.
2. hekle 2 lm + 11 st rundt ringen
3. hekle 2 st i hver av stavene (første st = 2lm)
4. hekle 2lm+ 1st i 2. luftmaske  1 st i neste * 2st i neste og 1 stav i neste* gjenta ut omgangen avslutt med kjm.
5. hekle 2 lm+ 1 st i 2. luftmaske . 1 st i de to følgende * 2 st. i neste og en i de to påfølgende* gjenta ut omgangen. avslutt med kjm.
Fortsett å øke antallet enkle staver mellom de doble til du har 8 st mellom ( ta færre hvis du ønsker en mindre lue)
Så hekler du en stav i hver rundt og rundt. Avslutter hver omgang med en kjm. og begynner neste med 2 lm. til luen er passe lang.
"blondekant":
1.begynn omgangen med 4lm. hopp over en st. 1 fm i neste.* 3lm hopp over en st. 1.fm* gjenta rundt omgangen.Pass på at du har et partall antall luftmaskebuer. (Jeg hadde 64)avslutt med kjm.
2. *om første bue 1 fm. 5 st 1 fm. 1 fm i neste bue * gjenta rundt omgangen og avslutt med en kjm.
Blomst:
5 lm hekles i ring med 1 kjm.
1. 12 fm om ringne
2. 4 lm hopp over 1. fm, en fm i neste.* 3lm hopp over 1 fm, 1fm. i neste * ut omgangen avslutt med 1 kjm i første lm.
3 om hver bue 1 fm 5 st 1 fm så en kjm. i hver av fm.

Så er det bare å feste tråder og sy blomstene fast.
Garnforbruket er litt mer enn 1 nøste.




1 kommentar:

  1. Så flink du er! Den var kjempesøt!
    jeg er ikke noe håndarbeids-dame. Synes det ser veldig vanskelig ut. Gleder meg til se den glade eieren med lua på hodet:)

    SvarSlett