lørdag 7. april 2012

tanker i bringebæråkeren.


I dag var vi på en frisk men deilig tur ute på Hvasser.der kunne vi nyte av vakre blåveis og hvitveis, selv om de på grund av kulden ikke brettet seg ut i full prakt i dag. vi kunne også nyte av en fantastisk utsikt. jeg elsker å kunne se helt til horisonten. I tillegg til familie hadde vi med noen venner og vi hadde det veldig hyggelig. Jeg ble gående å prate med en av våre venner som også er kristen og vi snakket om tro. Det var en fin samtale der jeg blandt annet fikk fortalt om at følelsen av Guds kjærlighet er veldig reell i livet mitt. Det gir glede å kunne snakke om sin tro med andre.

Etter turen fikk jeg også tid til en annen favorittsyssel nemlig å grave i hagen. Vi har et område med bringebærbusker som er mitt "prosjekt". Jeg prøver å få spadd opp det værste ugresset og få støttet opp plantene. I tillegg måtte jeg fjerne alle de døde stenglene som bar frukt i fjor slik at de som skal bære frukt i år og de nye skuddene som forhåpentligvis skal vokse opp og bære frukt neste år skal få vokse fritt.
jeg elsker å holde på der i bringebær åkeren helt for meg selv. Jeg får tid og ro til å tenke, og i dag fikk jeg mange gode tanker mens jeg holdt på. Det var tanker om ting jeg kan gjøre for å styrke familien min og det var tanker om det jeg tror på.
Akkurat som jeg må fjerne de gamle kvistene i bringebæråkeren har vi kanskje ting i livet, enten fysiske ting eller tanker og følelser som vi trenger å kvitte oss med for å få luft og rom til å vokse.
Når jeg luker bort ugress for eksempel tenker jeg på hvor viktig det er at vi luker bort ting i livene våre som er ødeleggende for oss. Sammen med bringebær vokser det gjerne brennesler. Dette er ett ugress som er veldig vanskelig å bli kvitt ettersom det sprer seg med lange rottråder, og hvis det bare er en liten rotbit igjen vil den vokse opp til en ny plante. det kan virke som en håpløs oppgave. Men jeg vet at hvis jeg ikke gjør noe som helst risikerer jeg at neslene tar helt overhånd og kveler bringebærplantene.
hvis jeg nå på våren når neslene er bittesmå prøver å grave bort så mye jeg kan av rotsystemet vet jeg at jeg vil ha begrenset utbredningen betraktelig, og så må jeg være påpasselig gjennom sommeren og ta det som vokser opp så tidlig som mulig.
Av og til har vi ting i livene våre, for eksempel en uvane , som er vanskelige å bli kvitt, men hvis vi tar et grundig oppgjør med det en gang, og siden er påpasselige og prøver å stoppe det så tidlig som mulig når det kommer igjen har vi gode sjanser for å lykkes. hvis vi ikke foretar oss noe risikerer vi at det gode i oss kveles og undertrykkes av disse dårlige tingen.

En annen ting jeg begynte å tenke på der ute i åkeren var noe vi har i vår kirke og som jeg også vet at en del andre kristne praktiserer og det er tiende.Tiende betyr at man betaler 10 prosent av sin inntekt i mitt tilfelle til kirken, men andre velger for eksempel en veldedig organisasjon.
 Det høres kanskje litt rart ut, men jeg synes dette er et så vakkert prinsipp som tydeliggjør noen ting for meg. For det første er det en måte å anerkjenne at alt vi har tilhører Gud. Det er en måte å vise vår takknemlighet til ham for alt han har gitt oss. i tillegg er det en måte å vise vår tro og tillit til at han vil sørge for oss vis vi er villige til å prøve det han sier.
i malaki kapittel 3 og vers 10 står det.
 Kom med hele tienden til forrådskammeret
          så det finnes mat i mitt hus.
          Prøv meg på denne måten,
          sier Herren over hærskarene.
          Jeg skal sannelig åpne himmelens sluser
          og øse ut over dere
          velsignelse uten mål. 
         



Mange ganger har jeg erfart at dette løftet er sant., og det har vært til stor glede for megJeg hadde også tid til å tenke på de gode følelsen jeg hadde under generalkonferansen forrige helg.
Alt dette og litt til hadde jeg tid til å tenke på og glede meg over mens jeg hakket og gravde og ble deilig sliten i hele kroppen!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar