torsdag 7. juni 2012

Eksamen

I dag hadde mitt eldste barn muntlig eksamen. Det er en ny erfaring for meg å ha barn som skal opp til eksamen, og jeg må si at jeg var ganske spent hele dagen. Heldigvis skulle hun opp i norsk og ikke matte som den andre halvdelen av klassen skulle opp i. Oppgaven var om et litterært verk fra 1800tallet, og hun skulle snakke om Ibsens "Et dukkehjem"
det er jo et interessant litterært verk og vi hadde noen gode samtaler rundt det her hjemme, om hvorfor Nora forlot Helmer og om hva som var Helmers motiver for å behandle Nora som han gjorde. Ville han beskytte Nora fordi han var glad i henne, eller så han ikke på henne som et ordentlig voksent menneske?
Hun hadde forberedt seg på skolen, og fått veiledning av læreren sin. Jeg visste at hun kunne gjøre det bra hvis hun bare ikke ble alt for nervøs.
Jeg ble invitert med på en tur i et deilig turområde vi har i nærheten og det fik tankene litt bort fra spenningen, men på vei hjem fra turen var klokken rundt den tiden da hun skulle inn så jeg kjørte forbi skolen for å høre hvordan det gikk.
Hun hadde nettopp gått inn da jeg kom og det ble noen nervepirrende minutter før hun kom ut igjen. Hun så glad ut da hun gikk ut av rommet for at sensorene skulle diskutere karakteren. De diskuterte både vel og lenge føltes det som, men til slutt ble hun da kalt inn igjen. Litt etterpå kom hun strålende ut og hadde fått 6.
Da var vi glade og lettet begge to. Det er en så stor glede når barna lykkes med noe som de har jobbet hardt for.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar