mandag 30. januar 2012

Hverdagslykke.

Jeg satt og lette litt etter noe oppløftende å skrive i kveld og så tittet jeg innom bloggen til Louis Herrey fordi jeg synes han er veldig flink til å skrive. Han hadde et innlegg om at mange i dag lever over evne og tror at lykke er knyttet til levestandard.
Han hadde en definisjon på lykke som jeg syntes var så fin:"Lycka är inte att få alt man vill. Lycka är att vilja ha det man har fått"

Kunsten å glede seg over det man har er litt undervurdert i vårt samfunn føler jeg. Jeg merker det spesielt  på de yngste barna mine. De ønsker seg noe så veldig, og når de vel har fått det er det noe annet de ønsker seg. gleden over ting varer så kort. får å få en mer varig lykkefølelse tror jeg det er viktig at jeg gleder meg over mest mulig av de små tingene som utgjør mitt liv her og nå.Det gir ikke den stormende intense lykken som kan oppleves ved spesielle anledninger som fødsler, bryllup eller andre stoer anledninger, men en still varm hverdagslykke som kan fylle livet med lys.

Å finne gleden i de små tingene er jo noe av kjernen i dette prosjektet jeg holder på med. Jeg kan finne glede i en tilsynelatende hverdagslige syssel som å brette tøy. Det å ha en balje full av rent, tørt nybrettet tøy som kan legges i skuffer og skap hos mine familiemedlemmer gir meg en god følelse.Å fullføre en oppgave er i seg selv tilfredsstillende. I tillegg gleder jeg meg over å vite at alle har rent tøy å ta på seg neste dag. Jeg er veldig glad for alt tøy vi har fått arve opp gjennom barnas oppvekst. Det har spart oss for store utgifter og dessuten er det jo miljøvenlig! (et bra innlegg om fordelene med arvede klær kan du lese her) og barna har vært like glade for tøyet som er nytt for dem selv om det ikke kommer fra butikken.








2 kommentarer:

  1. Det er så sant som det er sagt Loius og Linda! Personlig er jeg så glad i det jag har at jeg sjelden kaster noe, avlikevell sniker det sig inn noe nytt desverre, det er mitt problem desverre, som du vet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja du setter virkelig pris på tingene dine !

      Slett