tirsdag 3. januar 2012

juletreet mitt

Jeg er veldig glad i juletrær. Da jeg var tenåring pleide jeg å gå forbi et hus med store vinduer inn til spisestuen, og de hadde et juletre med bare røde kuler. Det var så fint syntes jeg da, og drømte om å få et slikt tre.
Ettersom årene har gått har jeg mer og mer fått opp øynene for symbolikken som ligger i tingene jeg henger på treet så derfor har jeg ikke bare røde kuler. Selve treet, et eviggrønt bartre symboliserer det evige livet, så har jeg røde sløyfer og kuler. Den røde fargen symboliserer Guds kjærlighet synliggjort ved Kristi blod. Jeg har hvite papirfugler som jeg fikk av mamma for mange år siden og de forestiller for meg fredsduer. Så har jeg engler som selvfølgelig minner om englen som sang for hyrdene på marken. De hjerteformede kurvene som kan fylles med godsaker minner megpå at vi skal fylle hjertet med det som er godt. De heklede snefnuggene er bare til pynt.
Hvorfor skriver jeg om juletreet mitt idag lurer du kanskje på. Det er for at idag fikk jeg en uventet luksus, nemlig to timer for meg selv. De fire skolebarna våre dro avgårde ca 7.30 mens mine to hjemmeværende barn fortsatt var i feriemodus og sov til 9.30. Etter at jeg hadde både trent og spist frokost satte jeg derfor på en av mine favoritt juleplater på spotify " Still Natt" med Anita Skorgan. Det er en sånn plate som man ikke bare kan ha i bakgrunnen fordi man må lytte til alle de vakre og tankevekkende tekstene. Så krøp jeg opp i sofaen , tittet på mitt vakre juletre og bare nøt vakre tekstlinjer som "Jorden tok himlen i favn" , "vier guds fremtid til vår"og "... nå lever han i hjertene til dem som ennå tror. De som tror at himmelen tok jorden til sin brud og skjenket henne sønnen som ble menneske og Gud."Og så passet jeg på å nyte av det vakre juletreet med sine glitrende lys mens jeg hørte på budskapet om ham som er verdens lys og liv.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar