søndag 20. mai 2012

Jeg lærte noe nytt

Jeg liker å lære nye ting. Fordi jeg er glad i ord liker jeg spesielt godt å lære om roten til forskjellige ord. På 17 mai var vi på en veldig fin skolegudstjeneste med barnas skole der temaet var frihet. Det var mange ting jeg likte ved den , men nå skal jeg jo fortelle om det nye jeg lærte.
Som en del av gudstjenesten kom en gruppe elever inn lenket sammen med lenker om halsen. En lenkegjeng. Han som talte fortalte at ordet frelse på norsk kommer fra "Fri halse" altså å løsne lenken om halsen på noen. Dette ble illustrert gjennom at en av lærerene låste opp hengelåsene som holdt elevene lenket.
For meg fikk dette ordet nå en enda klarere mening. Når vi snakker om at vi blir frelst er det det samme som å bli befridd fra lenker som vi av ulike årsaker er blitt bundet med. Det kan være dårlige vaner eller avhengighet, det kan være negative følelser for andre mennesker, det kan være dårlige opplevelser som vi strever med å legge bak oss. Dette er ting som tynger oss ned og holder oss tilbake i livet. Alle disse lenkene kan Jesus Kristus hjelpe oss å bli fri fra hvis vi ber ham om det. Det er ikke sikkert det skjer over natten, kanskje tar prosessen tid, men hvis vi stoler på ham vil han hjelpe oss gjennom hele prosessen.

Jeg lærte barna i kirken en sang om dåpen i dag. Den handler om at vi når vi blir døpt får våre synder vasket bort og er rene som jorden etter regn. Jeg tenkte litt på hvilken fantastisk befriende følelse det er å føle at man har fått tilgivelse. Det er som å få en bør løftet av seg.  Dette er Guds gave til oss. Det glade budskap.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar