tirsdag 17. januar 2012

Duften av nybakt brød.

Jeg baker ganske ofte brød. I vår familie går det gjerne med et par brød om dagen, så til hverdags baker jeg nærmest daglig. Det høres kanskje litt slitsomt ut, men brødbaking handler jo egentlig mest om venting.
 Først blander jeg jo deigen i min kjære kjøkkenmaskin som var en gave fra gode venner for noen år siden. Så er det å vente mens den hever. Av og til blander jeg for eksempel deigen før jeg går til butikken eller ut med barna og så er den ferdig hevet når jeg kommer inn igjen.
Så tar maskinen seg av eltingen og alt jeg trenger å gjøre er å enten legg deigen i former eller bake den ut til brød uten form. Det sistnevnte krever kortere steking og er lurt hvis man har litt knapt med tid.
Så mens brødet steker kan jeg gjøre noe helt annet til klokken piper og det er på tide å ta det ut.
Det man absolutt trenger er tid til å vente.Og mens man venter kan man nyte den herlige duften av hjembakst, den som meglere og boligstylister mener får folk til å få et mer positivt inntrykk av en bolig. duften som bærer med seg gode barndomsminner og en forventning om et godt resultat.
og som lønn for tålmodigheten kan man nyte et rykende ferskt stykke brød med smør som smelter. det er godt det!

Er det ikke slik med mange ting i livet? Ting blir ikke alltid slik vi vil i det øyeblikket vi ønsker. Av og til må ting få utvikle seg over tid akkurat som brøddeiger. og mens man venter kan man prøve å nyte forventningen om det gode resultatet.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar