torsdag 12. januar 2012

En forskerspire!


Dette eksperimentet fungerer faktisk veldig bra for meg. Jeg går hele dagen og leter etter gleder jeg kan skrive om. Det gir et positivt fokus. I dag hadde jeg tenkt ut noe, men så kom min 8 åring entusiastisk ut fra soverommet og erklærte ."Nå vet jeg hvorfor skyggene blir lenger om kvelden. Jeg oppdaget det med denne lommelykten og figuren!" Så viste han meg hva som skjedde når han beveget lommelykten fra å være rett over figuren ,som solen midt på dagen, får så å føre den gradvis nedover så skyggen ble lenger. Det var en stor glede for meg at han hadde oppdaget dette helt av seg selv, og at han kunne dra parallellen fra lommelykten til sola.

Så sa jeg at vi skulle prøve å ta bilde av det så skulle jeg skrive det på bloggen. Jeg hadde tenkt å prøve å ta bilde av figuren og lommelykta, men han insisterte på å få være med på bildet selv også og syntes det hele var spennende. På grunn av lysforholdene var det veldig vanskelig å få gode bilder uten blitz slik at skyggene kom fram. De ble litt uskarpe, men oppdagelsen er nå i alle fall dokumentert.






1 kommentar: