lørdag 21. januar 2012

Jeg elsker knapper

Helt siden jeg var liten har jeg vært fascinert av knapper. Både mamma og mormor hadde "knappeesker" fulle av knapper som kunne komme til nytte, og av og til fikk vi barn liv å leke med dem. Det å helle knappene ut, sortere etter farge og legge mønster med dem var veldig moro syntes jeg.mamma forteller at en gang hadde vi laget et helt 17-mai tog på gulvet hos mormor.
Som voksen har jeg bevart denne fascinasjonen. Jeg tar vare på knappene hvis jeg skal kaste et plagg. Barna mine kan le av meg når jeg i en klesbutikk utbryter " Åh, se på de fine knappene! "
I velassorterte hobbybutikker kan man få kjøpt blandede knapper i poser. det er mye billigere enn å kjøpe dem en og en.
Jeg har ikke knappesamlingen i en eske, men sortert etter farge i syltetøyglass på en liten hylle ved skrivebordet mitt, og jeg blir glad av å se på dem.de minner meg om gammeldagse godtebutikker med drops på glass. En liten fargeklikk som lyser opp i hverdagen.
 Min lille 2-åring har fått min fascinasjon overført til seg. ofte når jeg sitter ved skrivebordet har hun fått se på knappene, og nå hender det hun kommer og sier "Leke Nappej".
Da må hun velge et glass og så heller vi ut knappene, ser p dem og hun leker med dem. hun setter dem ofte i en bil vi har og så er de mammaen, pappaen og diverse søsken som er på tur. I dag har vi lekt masse med knapper og det var veldig koselig og gjorde meg glad.













2 kommentarer:

  1. Ååå, så koselig innlegg, Emma er så søt! Skal hilse fra en syk Eskil:)

    SvarSlett
  2. Roligt! Jasså det är kmanskje Emma som skal få ta over den gamle kinesiske esken etter mamma, som du sier, det må ligge i genene, jeg elsker knapper!

    SvarSlett