onsdag 18. januar 2012

En blank oppvaskkum

I mange år har jeg tatt imot råd om blandt annet husarbeid fra en klok og oppmuntrende dame som heter Marla Cilly men som kaller seg Flylady. hun har hjulpet tusenvis av mennesker som av ulike årsaker strever med å holde orden i hjemmene og livene sine. Det kan være helseproblemer som Depression, ADHA/ADD, ME eller annet som gjør at man ikke har like mye energi som andre, eller det kan være at man rett og slett, som meg, blir lett distrahert og opphengt i detaljer istedet for å se det store bildet.
Da jeg var liten og fikk beskjed om å rydde rommet kunne jeg for eksempel tømme en skuff og begynne å sortere innholdet for så å bli opptatt av noe jeg fant. Når mamma kom for å se hvordan det gikk så det jo verre ut en før jeg begynte.
Hennes e-poster er veiledende på en kjærlig og oppmuntrende måte og hun vil at alt skal gjøres et lite skritt av gangen til man sakte men sikkert har bygget opp gode rutiner for seg selv.Hun er også opptatt av at man tar vare på seg selv fysisk og mentalt.
Grunnen til at jeg nevner henne i dag er at hennes første skritt på veien til et mer velorganisert og velfungerende hjem er å polere oppvaskkummen. Det kan høres helt rart ut, men det er utrolig hvor deilig det er å ha en tom oppvaskkum som lyser skinnende blank mot deg. Det har også gjerne en smitteeffekt som sprer seg til resten av kjøkkenet. det er en liten handling med stor virkning.
Ofte overdriver vi den tiden vi tror en kjedelig oppgave vil ta og så utsetter vi den. hvis vi bare setter i  gang så tar den mindre tid enn vi hadde trodd. En annen nøkkel i Flyladys system er " You can do anything for 15 minutes" Det betyr at du kan si til deg selv: jeg skal gjøre dette i 15 minutter og så kan jeg gjøre noe annet. Etter hvert blir det nesten en lek og man prøver å rekke å bli ferdig før tiden går ut. rekker man det ikke kan man ta et avbrekk og jobbe med noe annet i 15 minutter for så å komme tilbake igjen.
Da blir det lettere å motivere seg selv og å holde fokus. Metoden kan også brukes på barn og lekser.

I kveld tok jeg meg tid til å rydde inn i oppvaskmaskinen og vaske de få tingene som ikke kunne tas i maskin og så tørket jeg ut av kommen med en ren tørr klut. Det tok ikke lang tid, men det gjorde en stor forskjell, og det gjorde meg glad. det kommer dessuten til å gjøre at morgendagen starter på en bedre måte.




1 kommentar:

  1. Jeg har også god erfaring med Flylady! Genialt! Anbefales til alle! Jeg følger enkelte av prinsippene. Som å rydde i 15 min, og rydde fra et sted og så går rundt heler rommet i sirkel og rydde meg bortover. Av og til tar jeg en pose og kaster 27 ting. Der er det mye morsomt å ta tak i!

    SvarSlett