lørdag 7. januar 2012

Lyden av tv-sport

jeg vokste opp med en far som var mer enn gjennomsnitlig opptatt av sport på TV.Jeg vokste opp med 1 tv-kanal og et tv-apparat og det var svart/hvitt. Jeg har gode minner av å sitte nybadet i pysjamas og badekåpe og se slutten av tippekampen, med den karakteristiske gongong lyden hver gang det var skåring i en annen kamp på tippekupongen, mens jeg ventet på at lørdagsbarne-tv skulle begynne.
Jeg husker også godt VM i oslo 1982. Vi hadde vinterferie og satt benket foran skjermen og så på Berit Aunli og Odvar Brå og det etter hvert så berømte stavbrekket.
For meg gir lyden av sport på tv,og kanskje spesielt vintersport en følelse av helg, så jeg liker å ha sportsendingene på selv om jeg ikke følger like nøye med på alle øvelser.Komentatorer har selvfølgelig blitt byttet ut med årene. Vi har jo ikke lenger Jorsets tørre saklige stemme som opplyser oss om skjemaer og rundetider. Jeg kan aldri huske at han lot seg rive med av spenningen. han var alltid like saklig og korrekt.
Dessverre har vi ikke lenger iblant oss den utrolig kunskapsrike Kjell Kristian Rike som var en litt nøktern balanse til den alltid like opptimistiske Jon Hervig Karlsen og som alltid kunne gi gode komentarer om skytingen ettersom han selv var skytter.
Men jeg venner meg til de nye komentatorene etter hvert, og på en merklig måte er llydmønstret likevel ganske likt. Det er skiene mot snø, heing fra tribunen og entusuastiske komentatorstemmer.De gjør at jeg kan sitte å holde på med noe annet og vite når det skjer noe spennende som jeg må følge med på.

 Når løpene blir spennende blir jeg VELDIG engasjert og både puls og adrenalinnivå stiger ettersom løperene nærmer seg målstreken, og det hender stemmeleiet blir nokså høyt også av og til.Da må jeg legge fra meg det jeg holder på med, og i skjeldne tilfeller også reise meg fra stolen. Noen ganger har det til og med blitt så spennende at jeg ikke har klart å se på.Slutten av Norges berømte VM kamp mot Brasil for eksempel var nesten uutholdelig. Jeg får fortsatt gåsehud hver gang jeg ser bilder fra den kampen.

Idag var det en spekket vintersportsdag med litt varierende resultater. Det jeg kanskje gledet meg mest over var seieren til Eldar Rønning. Jeg liker når de som kjemper tappert løp etter løp og av og til er veldig nær ved å lykkes får fullklaff.Som det året Marit Bjørgen slet hele sesongen og mange mentemye om ennes treningsopplegg. Så vant hun et løp under NM i Tronheim. Da blir jeg faktisk litt rørt!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar