torsdag 5. januar 2012

Leke skole

"Vi skulle jo leke skole!" erklærte min 5 åring da han stod opp idag og hensyftet sikkert på noe vi hadde snakket om for en stund siden men som jeg hadde glemt. Heldig vis hadde jeg tid til å si ja så da han hadde fått på seg klær og spist frokost fant vi frem en sekk og la oppi en bok med rim om alle bokstavene i alfabetet og en skrivebok.
Spisestuebordet fikk være både kateter og skolepult. Så måte han selvfølgelig velge seg et annet navn for at det skulle være en lek. Han er veldig glad i bokstaver og ord så han fikk stave seg gjennom noen ord og vi snakket rundt det . Så fikk han finne ting på bildet som begynte på den aktuelle bokstaven og skrive dem i boken sin. Vi snakket også om at det ikke er så mange navn på F, men min farfar het Finn." Nesten som Finnmac misile!" sa han og syntes det var storveis.
 Lillesøster ville selvfølgelig også være med så hun fikk noen ark i sin sekk og satt i stolen sin og gjorde lekser. Da hun hadde tegnet en stund komenterte je ghennes tegning og snakket om fargene og at hun laget prikker. Storebror tittet på den og sa"Å, så søt!"Med tonefall når man snakker om en valp eller baby.Til slutt fikk han hjelpe meg å skrive handleliste før vi dro på skoletur til butikken.

Det er flere grunner til at denne lille stunden gjorde meg glad. For det første følte jeg at jeg gjorde noe meningsfylt og intelektuelt stimulerende med barna, noe jeg ofte tenker jeg burde gjøre mer av. For det andre er det alltid gledelig når et barn deler en av dine interesser, og jeg elsker både bokstaver, ord og bøker. For det tredje er det hyggelig at han ser så mye frem til å begynne på skolen at han ønsker å leke det.




1 kommentar:

  1. Så flink han er til å skrive! Hørtes ut som en koselig dag, Linda:)

    SvarSlett